Ga naar de inhoud

De verkiezingen komen eraan! En we hebben er zin in!!

Ik moet bekennen, na de Tweede Kamerverkiezingen vorig jaar vorig voorjaar, heb ik me wel even afgevraagd in welke mate dat zou doorwerken bij de gemeenteraadsverkiezingen. Maar langzaam kropen we weer uit dat dal omhoog en hangen we in de peilingen samen met een aantal andere partijen rond de tweede plek met allen zo’n 14 zetels. Nog geen vetpot, maar we bungelen niet meer achteraan en het herstel is duidelijk ingezet.

Een echte opsteker kregen we in november met de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen in de gemeenten die door een herindeling toen al naar de stembus moesten. En nee niet alleen door een Lutz-effect in Leeuwarden, maar ook in Súdwest Fryslan, De Waadhoeke, Midden-Groningen en in twee gemeenten in Gelderland waren de uitslagen boven verwachting goed voor de PvdA. Dat heeft ons zelfvertrouwen wel een boost gegeven!

Maar een goede uitslag in Smallingerland gaat niet vanzelf. Met een opkomende partij als de ELP en sterker wordend CDA is het allesbehalve zeker dat de Pvda weer de grootste partij in Smallingerland wordt en kan meebesturen. Dat willen we wel. Er is dus werk aan de winkel!

Inmiddels is een campagneteam samengesteld uit een deel van de fractie, nieuwe fractieleden en bestuursleden. Gezamenlijk zijn we enthousiast bezig de campagne vorm te geven en materialen te ontwikkelen. Als deze nieuwsbrief verschijnt leggen we daaraan de laatste hand en kunnen we bijna los. Natuurlijk maken we mooie posters, flyers en een magazine. Ook zullen we weer in het centrum en de wijken te vinden zijn. De sociale media zoals Facebook en Instagram zijn echter steeds belangrijker geworden in campagnes en ook daar zullen we dan actief gebruik van gaan maken.

Op 13 februari hebben we een leuke startbijeenkomst gepland van de campagne. Gericht op jullie, onze geïnteresseerde en betrokken leden. We gaan vertellen hoe de campagne eruit gaat zien, wat onze boodschap zal zijn en hoe we die over het voetlicht willen gaan brengen en hoe ook de leden daar een rol in kunnen spelen. Lutz zal een pep-talk houden en geïnspireerd sluiten we af met een borrel. De volgende ochtend op Valentijnsdag gaan we dan echt los met een actie bij het busstation.

Een tipje van de sluier over de campagne. Op het landelijk partijbureau is de afgelopen maanden hard gewerkt en nagedacht over het merk ‘PvdA’. Waar staat dat ook al weer voor? En hoe maken we dat weer zichtbaar en vooral, voelbaar? Dat gaan we doen met de marketing term: one-word-proposition. Eén woord gebruiken wat haast alleszeggend is voor waar je voor staat en waar je al je ideeën aan kunt ophangen. Zo had Obama het woord ‘Change’ en gebruikte Trump ‘America first’ . Al hun plannen en ideeën waren terug te leiden tot die begrippen en al hun denkbeelden en voornemens waren daaraan te koppelen. Als PvdA gaan we gebruik maken van ‘Zeker zijn’. En dat ‘Zeker zijn’ gaan we laden. Laden met verlangens die we bewust of onbewust hebben en die door onze angsten en twijfels gevoed worden. Verlangens die ons middels de ‘Zeker zijn…’ in ons hart raken en waardoor we gaan voelen dat de PvdA de partij is die daarvoor zorgt. Wellicht heb je het hier en daar al eens ergens voorbij zien komen, want het wordt al voorzichtig gebruikt.

Onze lokale campagne zal dan ook qua gevoel gaan aansluiten bij de landelijke campagne en elkaar zo versterken. Op de campagneavond zullen we jullie hier veel meer over gaan vertellen en wordt het ook duidelijker. En hoe enthousiast het campagneteam ook is, we kunnen het niet helemaal alleen. Het is belangrijk dat we ook veel zichtbaar zijn. Zichtbaar en herkenbaar als PvdA. Met rode jassen en mutsen, rozen en flyers. Liefst met veel mensen. Bij het rondbrengen van magazines, in de wijken of bij campagne-werkbezoeken. We hebben jullie hulp dan ook hard nodig. Niet iedere dag en bij ieder activiteit, maar het zou fijn zijn dat je mee wilt helpen bij één of meerder activiteiten als je daar tijd voor hebt.

Graag aanmelden bij Dinie Mulder als je mee wilt helpen. In overleg met Dinie bepaal je zelf waarvoor je inzetbaar wilt zijn en wanneer. Dinie is via de e-mail bereikbaar op: berendinamulder@knpmail.nl of telefonisch op: 06 – 15 13 80 93. Zeker zijn.. dat je mee doet!

Roel Haverkort